Festiwal na Wolnym Powietrzu - Carmen Funebre

Festiwal teatralny Na Wolnym Powietrzu powraca z drugą edycją w dniach 17-19 sierpnia 2019. W jego programie znajdzie się między innymi wznowiony po kilku latach niezwykły, pokazywany na całym świecie i wielokrotnie nagradzany spektakl Teatru Biuro Podróży pt. "Makbet" oraz po raz pierwszy w Poznaniu, jeden z najbardziej zasłużonych dla rozwoju teatru plenerowego krakowski Teatr KTO ze swoim spektaklem „Peregrinus”, który zdobył już uznanie zarówno publiczności polskiej, jak i koreańskiej czy nowojorskiej. Festiwal odbywać się będzie w znanych Poznaniakom przestrzeniach dawnej Rzeźni oraz Starego Browaru, ale tym razem wyjdzie również do osób spoza głównego ośrodka – w Koziegłowach, przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury Sokół zobaczyć będzie można legendarny spektakl „Carmen Funebre” organizatorów Festiwalu – Teatru Biuro Podróży.

Bardzo serdecznie zapraszamy 19 sierpnia o godzinie 20:30 na boisko przy szkole podstawowej w Koziegłowach.

Program:
Poznań
17 sierpnia
Teatr KTO (Kraków) - Peregrinus - Stary Browar (wejście od ul. Ratajczaka), g. 19.00
Teatr A Part (Katowice) - Lear, k...! - Stara Rzeźnia,  g. 21.00

18 sierpnia
Teatr Biuro Podróży (Poznań) - Makbet - Stara Rzeźnia, g. 21.00

19 sierpnia
Koziegłowy (gm. Czerwonak)
Teatr Biuro Podróży (Poznań) - Carmen Funebre - boisko Szkoły Podstawowej, g. 20.30

 

Więcej informacji i szczegółowy program: www.tbp.org.pl
https://www.facebook.com/Teatr-Biuro-Podrozy-1523558481244708/

 

Teatr KTO – „Peregrinus”

Przedstawienie inspirowane twórczością poetycką T.S. Eliota.

I
My wydrążeni ludzie
My chochołowi ludzie
Razem się kołyszemy
Głowy napełnia nam słoma.
Nie znaczy nic nasza mowa
Kiedy do siebie szepczemy...
Kształty bez formy, cienie bez barwy
Siła odjęta, gesty bez ruchu.

Eliot Thomas Stearns (przekład: Czesław Miłosz)

Spektakl pokazuje jeden dzień z życia człowieka XXI wieku.
Współczesny Everyman, którego życie "zawieszone" jest pomiędzy Domem a Pracą w korporacji "drogę przez życie" identyfikuje z "drogą do pracy".
Peregrynacja w poszukiwaniu sensu jawi się jako mozół dnia powszedniego, odarty z duchowości, miłości i piękna.
Świat Peregrinusa, to cywilizacja "cyfrowa" - smutna, przerażająca i groteskowa, z dominującą religią – konsumpcją.
Domem Peregrinusa XXI w. jest witryna sklepu. Mobilny charakter przedstawienia eksponuje perypetie bohatera w różnych kontekstach przestrzeni miejskiej.
Homo Peregrinus to sformatowana jednostka ludzka, odarta z uczuciowości, przewidywalna i pozbawiona indywidualnych cech.

W świecie, gdzie życie tak naturalnie łączy się z życiem, gdzie kwiat nawet w powiewie wiatru łączy się z innymi kwiatami, gdzie łabędź zna wszystkie łabędzie, tylko ludzie budują sobie samotność.
Antoine de Saint-Exupéry

Przedstawienie bez tekstu, z ilustracją muzyczną (kompozycje wielu autorów muzyki filmowej i popularnej, klasyki, rapu i pop).

…I tak się właśnie kończy świat
I tak się właśnie kończy świat
I tak się właśnie kończy świat
Nie hukiem ale skomleniem...

T.S. Eliot (przekład: Czesław Miłosz)

Spektakl prezentowany był w Anglii, Chinach, Chorwacji, we Francji, w Gruzji, Hiszpanii, Iranie, Kanadzie, Korei, na Litwie, w Niemczech, Rosji, Rumunii (nagroda Tony’ego Bulandra dla najlepszego spektaklu ulicznego na Babel Fast w Targoviste 2016), USA, we Włoszech oraz w wielu miastach Polski.
W trakcie Festiwalu na Wolnym Powietrzu odbędzie się poznańska premiera spektaklu „Peregrinus”.

Scenariusz, opracowanie muzyczne, reżyseria: Jerzy Zoń
Koncept masek: Spitfire Company
Projekt masek: Joanna Jaśko-Sroka
Scenografia, kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
Ruch, choreografia: Eryk Makohon

Wykonawcy: Karolina Bondaronek, Paulina Lasyk/Agata Łabno, Grażyna Srebrny-Rosa/Dorota Wacek, Justyna Wójcik, Marta Zoń/Monika Daukszo, Sławek Bendykowski/Marcin Dąbrowski, Bartek Cieniawa, Paweł Monsiel/Krzysztof Tyszko, Michał Orzyłowski/Krzysztof Cybulski


 

Teatr A Part – „Lear, k…!”

Człowiek właściwy niczem więcej nie jest, jak takiem biednem, nagiem, dwunożnem zwierzęciem.
„Król Lear”, Akt 3, Scena IV

Przedstawienie plenerowe LEAR, k…! to drugi spektakl Teatru A Part (obok przedstawienia scenicznego „Nic. Szkice do Króla Leara” z 2017 roku) nawiązujący do motywów i wątków zawartych w „Królu Learze” Williama Szekspira. Oba spektakle stanowią swoisty „learowski” dyptyk.

O ile w „Nic. Szkice do Króla Leara” oś tematyczną przedstawienia stanowiły intymne motywy trudnych relacji córek i ich ojców oraz piekło przemijania, starości i niedołężności, o tyle w „Lear, kurwa!” centralnym tematem przedstawienia jest starczy despotyzm, dążenie do władzy absolutnej, zatrata w konflikcie i wojnie i entropia – towarzyszący temu rozpad, erozja struktur społecznych i moralnych.

Obok dramatu „Król Lear” inspiracją do powstania spektaklu była powieści „Jesień patriarchy” Gabriela Garcii Marqueza.

Widowisko „Lear, k…!” jest kolażem obrazów scenicznych, posiadającym wszystkie cechy stylu charakterystyczne dla poprzednich przedstawień plenerowych Teatru A Part, takich jak „Femina”, „El Niño. Miłość w czasach niepokoju” i „Faust”. Podobnie jak w poprzednich przedstawieniach na jego stronę wizualną składają się surowe metalowe konstrukcje i ruchome podesty, szczudła, żywioł ognia i ekspresyjne aktorstwo.

W trakcie Festiwalu na Wolnym Powietrzu odbędzie się poznańska premiera spektaklu „Lear, k…!”.

Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Występują: Alina Bachara, Kamil Ciesielski, Daniel Dyniszuk, Maciej Dziaczko, Dawid Kozak, Cezary Kruszyna, Natalia Kruszyna, Grzegorz Król, Marek Radwan, Monika Wachowicz
Kostiumy: Natalia Kruszyna
Światło: Maciej Dziaczko

Produkcja: Cezary Kruszyna, Marlena Niestrój


Teatr Biuro Podróży – „Makbet”

„Pod jałowcem śpiewały kości, porozrzucane i lśniące. Dobrze, że nas
rozrzucono, mało dobra czyniłyśmy sobie nawzajem, Pod krzewem,
w chłodzie dnia, na miękkim piasku, Zapominając o sobie nawzajem,
zjednoczone w milczeniu pustyni.”
T.S. Eliot: Środa Popielcowa

Kim są ludzie we krwi? Czego nauczyła ich wojna? Z jakim ciężarem wracają do domu? Czy okrucieństwa wojny, jakich doświadczyli pozwolą im spać spokojnie? Co wyniknie ze spotkania ludzi we krwi powracających do domu z wiedźmami? Spektakl pokazuje świat chaosu, w którym porządek natury, zastępuje logika śmierci. To świat, w którym życie ludzkie zaczyna przedstawiać coraz mniejszą wartość, a zbrodnia staje się czynnością powszednią, której coraz rzadziej towarzyszą rozterki i wątpliwości.

Reżyseria: Paweł Szkotak
Scenografia: Teatr Biuro Podróży
Współpraca scenograficzna: Iza Kolka

Spektakl powstał na zamówienie Cork- Cultural Capital of Europe. Premiera odbyła się w Irlandii.

 

Teatr Biuro Podróży - „Carmen Funebre”

"To miasto ma 10 milionów dusz w swoich murach.
Jedni z nich żyją w pałacach, a inni gnieżdżą się w norach.
I tylko dla nas tam nie ma miejsca, nie ma tam dla nas miejsca.
Widziałem tysiącpiętrowy budynek.
Tysiąc miał okien i tysiąc drzwi.
Ale nawet jedno wejście nie było tam nasze.
Na wielkiej stałem równinie, na padającym wciąż śniegu.
10 tysięcy żołnierzy szło tam i nazad w szeregu.
Ciebie szukali i mnie ci żołnierze, szukali ciebie i mnie."

motto: W. H. Auden, "The Refugee Blues"

Inspiracją do powstania tego przestawienia były nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojna w Bośni. Podczas pracy nad spektaklem członkowie zespołu spotkali się z uchodźcami z byłej Jugosławii. Ich relacje przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. W przedstawieniu nielinearna historia rozgrywa się w planie realistycznym oraz metafizycznym.

W „Carmen Funebre” Teatr Biuro Podróży używa spektakularnych środków przyciągających uwagę zarówno doświadczonego widza jak i przypadkowego przechodnia. Szczudła, ogień, efekty świetlne, przejmująca muzyka wywołują lęk i współczucie. W spektaklu używa się niewielu słów, ale sekwencja sugestywnych obrazów wywołuje u widza silne wrażenie.

Reżyseria: Paweł Szkotak

Obsada: Marta Strzałko, Magdalena Dębicka, Bartosz Borowski, Jurij Chebotarov, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Piotr Wojtyniak, Tomasz Wrzalik


Teatr Biuro Podróży istnieje od 1988 roku. Jego założycielem i reżyserem jest Paweł Szkotak. W ciągu ponad trzydziestu lat poszukiwań artystycznych teatr wypracował własną metodę pracy nad spektaklem oraz rozpoznawalny styl teatralny. Teatr przygotował liczne widowiska plenerowe oraz spektakle salowe, a także tworzył rozmaite projekty artystyczne i edukacyjne w Polsce i na świecie. Spektakle teatru zaprezentowane zostały na sześciu kontynentach. Teatr Biuro Podróży był uczestnikiem największych światowych festiwali teatralnych oraz laureatem zaszczytnych nagród, w tym w 2018 roku Herald Archangel Award - najbardziej prestiżową nagrodę przyznawaną na festiwalach Fringe w Edynburgu.