Koncert i potańcówka

5 stycznia w godzinach od 19:00 do 22:00 Gminny Ośrodek Kultury Sokół zaprasza mieszkańców do Centrum Kultury i Rekreacji w Koziegłowach na wyjątkowe wydarzenie. Wspólnie z Domem Tańca z Poznania organizujemy dla Was potańcówkę, którą jej główni sprawcy opisują w następujący sposób: ethnofitness wg osobistej nieortodoksyjnej koncepcji i kolekcji tańców ludowych zebranych w czasie podróży, ukradzionych z zabaw, wyczytanych w księgach i wymyślanych na potrzeby chwili. Korowody, tańce wirowe , gry i zabawy - tupanie, improwizacja, łzy wzruszenia i łzy radości. Żywa muzyka wykonywana na oryginalnych tradycyjnych instrumentach. Nauka kroków na gorąco, w trakcie zabawy. Wieczór tańców, hulanek i swawoli poprowadzi Jacek Hałas oraz polsko-duńska formacja Eastwind.

 

Współorganizatorem spotkania będzie kawiarnia Moje Smaki, dzięki czemu w cenie biletu uczestnicy mogą liczyć na smaczny poczęstunek.

 

Bilety w cenie 40,00 zł można kupować w GOK Sokół, CKiR w Koziegłowach oraz na www.bilety24.pl

 

EASTWIND to fuzja muzycznych duetów z Polski (Kapela Hałasów) i Danii (Klezmerduo), które po etnicznych rubieżach Europy poruszają się od lat ścieżkami osobistych - rodzinnych i kulturowych - fascynacji. Wieloletnia przyjaźń kilka lat temu przekształciła się we współpracę artystyczną której owoców mogą Państwo dziś skosztować. Doświadczenie sceny połączone z praktyką taneczną pozwala nam w niepowtarzalny sposób prowadzić wieczory koncertowo-taneczne w których łączy słowiańską ekspresję ze skandynawską nostalgią.

Historyczna Bukowina to jakoby kwintesencja dziejów całej Europy Środkowo-Wschodniej. Od wczesnego średniowiecza to przecięcie szlaków handlowych i kulturotwórczych między Skandynawią a Morzem Czarnym oraz Rusią i Europą Zachodnią. Wędrowali tędy kupcy słowiańscy, arabscy, żydowscy, ormiańscy. Wraz z tymi ludźmi przemieszczały się idee, wyznania, kultury…i muzyka! Już wówczas powstawała na Bukowinie kultura otwarta na różnorakie wpływy: ruskie, polskie, węgierskie, bizantyjskie, osmańskie, żydowskie. Wyjątkowe na Bukowinie jest to, że wielokulturowy tygiel i jego kultura stają się wartością same w sobie, punktem nieodśrodkowym, skupiającym w sobie całą energię. Subkultura ta ma swoją własną prehistorię i historię, własnych bohaterów, własne legendy i podania, własne symbole i znaki dostępne tylko wtajemniczonym, a nie zrozumiałe dla „obcych”. Ponadto człowiek pogranicza poddany edukacji międzykulturowej zdoła przekształcić koncepcję swój/obcy na swój/inny, dodając jej neutralnego czy wręcz pozytywnego sensu. Potraktuje odmienność i inność nie w kategoriach zagrożeń, wrogości czy nienormalności, ale jako coś interesującego, stymulującego oraz oczarowującego, istotnego w rozumieniu człowieka i świata.

 

Wszystkie te elementy możemy do dziś usłyszeć w muzyce Bukowiny która jest prawdziwym "witrażem". Na jej kolor składają się brzmienia wyjątkowych instrumentów - „pentatonicznych" pasterskich fletów, cymbałów, drumli, gardonu, barabanu, akordeonu, instrumentów dętych - surowa rytmika oraz przestrzeń dla improwizacji. Brzmi w niej jeszcze świat pełen znaczeń, starych tradycji i wierzeń, ludowej magii i tajemnicy.

 

KAPELA HAŁASÓW

Jacek Hałas  (śpiew, lira korbowa, akordeon, drumla, prowadzenie tańców) Alicja Choromańska - Hałas  (baraban, gardon) Wieloletnie kontakty i współpraca z artystami całej Europy, doświadczenia teatralne i plastyczne, czwórka dzieci, wiejski dom i otwarte głowy - wszystko to składa się na wyjątkowość tej muzycznej pary. Współtwórcy znakomitych polskich formacji folkowych (Bractwo Ubogich, Muzykanci, Ket Jo Barat, Kwartet Wiejski), międzynarodowych projektów teatralnych i tanecznych.

Jacek Hałas zajmuje się też world music (Lautari), muzyką improwizowaną (the book), komponuje muzykę dla teatru. Podróżują też po Europie z tradycyjną Jurtą /projekt Nomadzi Kultury/ gdzie prezentują efekty swych poszukiwań oraz przedsięwzięcia realizowane wspólnie z artystami z całego świata. Zajmują się tańcem korowodowym i wirowym, tradycjami wędrownych śpiewaków, działalnością warsztatową i edukacyjną.

Jacek Hałas od wielu lat poszukuje śladów pieśni dziadowskich w żywej tradycji, zapisach etnografów, domowych archiwach - by na chwilę przywrócić je do życia na swych koncertach. Praktykuje grę na tradycyjnym instrumencie wędrowców - lirze korbowej.

 

KLEZMERDUO

Ann-Mai-Britt Fjord (akordeon, wokal)

Henrik Bredholt (saksofon sopranowy , cymbały, tuba, wokal) Klezmerduo jest uważane za jednego z najznakomitszych przedstawicieli tradycyjnej „klezmermusic” w Danii. Muzyka, która ma w sobie tęsknotę i smutek, ale równocześnie pełna jest nadziei, radości i świętowania.

Ponad 25 lat temu Klezmerduo było jednym z pierwszych zespołów w Danii, który zaczęlął odbudowę tradycyjnej żydowskiej muzyki ludowej Europy Wschodniej.

Obecnie prezentuje swoją sztukę co roku w ponad 100 koncertach w Danii i zagranicą (występowali w większości krajów europejskich, w Izraelu, USA, Argentynie i na Kubie).

Ich granie, zakorzenione w teatrze często łączy się ze sztuką opowieści lub jest elementem spektakli w szkołach, kościołach, teatrach, na imprezach kulturalnych, festiwalach i prywatnych imprezach.

 

Traktowanie muzyki klezmerskiej jako „żywej” tradycji skłoniło Henrika Bredholta do napisania nowych „klezmertunes” (niektóre z nich pod wpływem duńskiej muzyki ludowej) traktowanych teraz przez innych wykonawców jak „ludowe” - co świadczy o klasie autora.

 

Klezmerduo pojawiło się w wielu duńskich programach radiowych i telewizyjnych i zdobyło pierwszą nagrodę na Duńskim Festiwalu Muzyki Światowej.

Wydali 4 płyty CD i otrzymali kilka nominacji do nagrody Music Award